Vertigo

Vertigo, Latince’de dönmek anlamına gelir. Bir hastalık değil, başka bir hastalığın belirtisidir. Hafif bir baş dönmesi ve denge kaybı olarak görüldüğü gibi kişiyi yataktan kaldıramayacak kadar şiddetli bir hal alabilir. Hasta baş dönmesiyle birlikte bayılacakmış gibi hissedebilir, sabit duramaz ve kendisini sarhoşmuş gibi hisseder. Önemli bir hastalıktır. Özellikle altta yatan hastalığın ortaya çıkarılması için mutlaka bir kulak burun boğaz uzmanı tarafından tetkik edilmesi gerekir.

VERTİGO NEDENLERİ

Vücut dengesinin sağlanmasında iç kulaktaki denge sistemi, görmeyle sağlanan denge ve kas-iskelet sistemiyle sağlanan denge önemli rol oynar. Bu sistemlerden herhangi birinde sorun yaşanırsa vertigo görülebilir. Vertigoya neden olabilecek ilk akla gelen unsurları saymamız gerekirse viral üst solunum yolu enfeksiyonu veya ikincil akut orta kulak iltihabını, başın ani hareketlerini, meniere sendromu denilen iç kulak tansiyonunu, dolaşım sorunlarını, kafaya alınan darbeleri, kulak ameliyatlarını, ilaçların yan etkilerini, alkolü ve nörolojik sorunları sıralayabiliriz.

VERTİGOYA NEDEN OLAN HASTALIKLAR

• Kalp damar hastalıkları
  • Merkezi sinir sistemi hastalıkları
  • Başın pozisyonunu iç kulaktan beyne ileten sinirin iltihaplanması veya tümör dokusunun bulunması
  • Orta kulak ve iç kulak arasındaki anormal bağlantılar
  • Orta kulak iltihabı
  • Kulağa toksik ilaçlar
  • Yaşlılık
  • Migren
  • Boyun fıtığı ve kireçlenmeleri
  • Psikiyatrik sebepler

Baş Pozisyonuna Bağlı Vertigo: Belli baş pozisyonlarında oluşan ani baş dönmeleridir. Kısa sürelidir. Baş dönmesiyle beraber anormal göz hareketleri görülür. Eplev manevrası denilen yöntemle tedavi edilir. Çoğunlukla başarı sağlanır.

İç Kulak Tansiyonu: İç kulak tansiyonu, yarım daire kanallarının içindeki sıvının artışına bağlı oluşur. Bir diğer adı menier hastalığıdır. Sebebi kesin olarak bilinemez. Stres, hamilelik, menopoz gibi tetikleyici faktörlerin olduğu bilinir. Her yaşta karşılaşılabilir fakat daha çok 40 ila 60 yaş arasındaki kişilerde görülür. Baş dönmesiyle birlikte kumsa, baş dönmesinden önce çınlama, kulakta basınç hissi, işitme kaybı gibi belirtileri vardır.

VERTİGO TEDAVİSİ

Vertiogoda nedene yönelik tedavi yapılır. Yani vertigonun oluşmasının altında yatan hastalık her ne ise onun tedavisi yapılmalıdır. Eğer nedeni bulunamazsa stres, alkol, sigara, kafein, tuz gibi tetikleyici faktörlerin ortadan kaldırılması, tetikleyici pozisyonlardan kaçınılması, ilaç ve cerrahi gibi tedavi seçenekleri vardır.