Boğaz İltihabı

Boğaz iltihabı, boğazda iki tarafta bulunan tonsil ya da bademcik olarak adlandırılan dokuların iltihaplanması durumuna denir. Anjin ya da tonsilit olarak da bilinir. Rahatsızlık akut, subakut ve kronik seyirli olabilir. Akut olan türü virüs veya bakterilerle bulaşır. Kronik olan türler tedavi edilmediği zaman uzun dönemde şu yan etkilere neden olabilir:

1. Akut eklem romatizmaları
  2. Böbrek iltihabı
  3. Kalp kapakçıklarında hasar

Çocukluk dönemlerinde oldukça sık görülen bir rahatsızlıktır. Üç yaşından daha küçük olan çocuklarda rahatsızlık genellikle viral enfeksiyonlar sonucunda gelişir. Streptokok denilen mikrobun yaptığı iltihap, 5-10 yaş arası çocuklarda daha çok kış döneminde görülür. Bulaşıcı özelliği yüksektir.

BOĞAZ İLTİHABI BELİRTİLERİ

• Boğazda acı, ağrı ve yanma
  • Bazen kulak ağrısı
  • Yutkunma güçlüğü
  • Seste çatallanma

BOĞAZ İLTİHABI TANISI

Hastalığa klinik olarak tanı konulur. Hastalarda boğaz ve bademcik bulguları belirgindir. Kesin teşhis koyabilmek için bazen boğaz kültürü yapılmaktadır. Streptokok bakterilerini teşhis etmek gerektiğinde RADT uygulanıp, antijen tespiti yapılabilir. Yapılacak kan sayımı hastalığın ipuçlarını gösterebilir.

BOĞAZ İLTİHABI TEDAVİSİ

İltihaplanmanın tedavisinde antibiyotikler oldukça iyi sonuçlar vermektedir. Uygulanacak 7-10 günlük bir ilaç tedavisi çoğunlukla iyileşmeyi sağlayacaktır. Sürekli olarak tekrarlayan iltihaplanmalarda, doktor bunun streptokok enfeksiyonu olduğunu belirlemek için boğaz kültürü yaptırabilir. Bu şekilde tedavi sağlanamazsa, cerrahi yöntemler uygulanarak bademciklerin alınması gerekebilir.

BOĞAZ İLTİHABI AMELİYATI

Hastanın solunumunu engelleyecek derecede bademciklerin büyümüş olması, yutkunma sorunlarının oluşması, sıkça tekrarlayan boğaz ağrısının olması, tekrarlayan boğaz iltihaplanması olması durumunda bademcik ameliyatı yapılır.