Kulak Tüpü

Kulak tüpleri sık tekrarlayan orta kulak enfeksiyonlarında ya da orta kulakta işitme kaybına neden olan sıvı birikmelerinde kullanır. Kulak zarına yerleştirilerek orta kulak basıncını dış ortam basıncıyla eşitleyen küçük iplik makarası şeklindeki tıbbi aparatlara verilen addır. Orta kulakta sıvı birikimine neden olan akut enfeksiyonlarda ilaç tedavileri uygulanır. Bu gibi yöntemlerle iyileşmeyen hastalara ise zar üzerine küçük delikler açılarak tedavi sağlanır. Zar üzerine açılan bu delikler genellikle 1-2 hafta içerisinde kendiliğinden kapanır. Fakat kronik orta kulak sıvı birikimlerinde orta kulak mukozasında meydana gelen değişiklikler kısa sürede iyileşmediği için zar üzerinde açılan deliklerin kapanmaması amacıyla kulak tüpleri kullanılır.

KULAK TÜPÜ ÇEŞİTLERİ

Kulak tüpleri kullanım amaçlarına ve zar üzerinde kalma sürelerine göre farklı türlere ayrılır. Sıvı birikimi berrak ve akışkan olduğu zaman  kısa sürede kendiliğinden atan tüpler tercih edilir. Daha koyu kıvamdaki sıvılarda ise kalıcı tüpler kullanılabilir.

KİMLERE KULAK TÜPÜ TAKILIR

• Tekrarlayan akut orta kulak iltihaplarında
  • Medikal tedaviden fayda görülmeyen orta kulak sıvılarında
  • Kulak zarı çökmelerinde
  • Uçuş veya dalma esnasında oluşan baro travmalarda
  • Kulak zarı veya östaki borusunun düzgün gelişmediği hastalarda

KULAK TÜPÜNÜN FAYDALARI

• Orta kulak sıvısının kalış süresini azaltır
  • Orta kulak enfeksiyonlarını azaltır
  • İşitmeyi arttırır
  • Orta kulak iltihabına yeniden yakalanma riskini düşürür
  • Orta kulak iltihabından dolayı oluşan konuşma ve denge sorunlarını çözüme kavuşturur

KULAK TÜPÜ NASIL TAKILIR

Mikroskop yardımıyla dış kulak yolundan girilir ve kulak zarı çizilir. Parasentez denilen bu işlemi yaptıktan sonra orta kulaktaki sıvı dışarı çekilir. Çizilen yere özel aletler yardımıyla bir ucu dış kulakta diğer ucu orta kulakta olacak biçimde tüp yerleştirilir. Takılan tüp, hastanın kulağında görülebilen herhangi bir değişikliğe neden olmaz.

KULAK TÜPÜ NASIL ÇIKARILIR

Her kişide farklı sürelerde düşmekle birlikte tüp çoğunlukla ilk 1-1,5 yılda kendiliğinden düşer. Fakat bazı durumlarda beklenen süreden önce gerçekleşebilir. Nadir de olsa orta kulak boşluğuna düşme söz konusu olabilir. Böyle bir durumda ise cerrahi işlem gerekir. 1 yıl olduysa ve hala düşmemişse “kulak tüpü ne zaman düşer” diye endişe etmemek gerekir. Bu süre uzayabilir; gayet normaldir. Önemli olan orta kulak iyileştikten sonra tüpün düşmesidir.

KULAK TÜPÜNÜN ZARARLARI

Kulak tüpü işlemi çoğunlukla sorunsuz bir ameliyattır ancak her ameliyatta olabileceği gibi çok çok nadir de olsa bazı komplikasyon riskleri mevcuttur. Anestezi komplikasyonunun yanı sıra çok nadir de olsa kulak zarı yırtılması ve tüpün orta kulağa kaçması gibi riskleri vardır. Bazı vakalarda tüp düştükten sonra kulak zarındaki delikte iyileşme olmayıp delik kalabilir.

KULAK TÜPÜ AMELİYATI SONRASI DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

Kulak tüpü ameliyatı hastayı sıkıntıya sokan bir süreç yaşatmaz. Hastanın özen göstermesi gereken en önemli konu kulağa su kaçırmamaya dikkat etmektir. Bu durum iltihaplara yol açabilir. Kulağı sudan korumanın en güzel yolu, her banyoda uygulanan tek kullanımlık vazelinli pamuklardır. Eğer dikkat edilmesine rağmen bir şekilde kulak iltihaplanır ve akmaya başlarsa hemen hekime başvurulmalıdır. Bunun dışında hasta normal yaşamına devam edebilir. Kulağına tüp takılan hasta belli aralıklarla doktoruna muayeneye gitmelidir. Bunun için genellikle hasta 2-3 ayda bir kontrol için görülür.